“Det sägs att varje människa rymmer en hel värld,
men att saknaden efter henne är större än ett helt universum”

Att förlora någon närstående är svårt, men om man får dela sorgen med andra kan den bli lättare att bära. Sorgegruppen träffas sju gånger under terminen. Vi vänder oss främst till studenter och unga vuxna i åldersgruppen 20-35 år. Det bör ha gått ca. ett halvår eller mer sedan dödsfallet.

Gruppen leds av våra präster, pastorer eller diakoner. Samtalen kretsar kring sorgebearbetning, hur man själv och ens närstående har reagerat på dödsfallet, och hur man kan leva vidare trots sorgen. Gruppen ska vara ett tryggt space för alla och vi är noga med att det som sägs under träffarna stannar där. Du är självklart välkommen att delta oavsett livsåskådning.

Under höstterminen har vi två sorgegrupper på svenska

Du kan redan nu anmäla dig till grupperna som hålls på vårterminen. Vi har två på svenska och en på engelska. Datumen för vårterminen är:

Grupp 1
Torsdagar med start i februari
Plats: Helga Tref. kyrka, 18.30-20.30.
Datum: 22/2, 7/3, 21/3, 4/4, 18/4, 25/4 (Notera: bara en vecka emellan de två sista tillfällena)

Gruppen hålls av Linnea Lampa Kurkkio och Magdalena Fredman. Anmälan sker till linnea.lampa@studentprast.uu.se

Grupp 2 (FULL)
Onsdagar med start i mars.
Plats: Missionskyrkan, 18.00-20.00
Datum: 6/3, 20/3, 3/4, 17/4, 2/5 (Notera: torsdag istället denna vecka), 15/5

Gruppen hålls av Karin Borg och Eva Kolterjahn. Anmälan sker till Karin.borg@studentprast.uu.se

Mejla oss på info@studentprast.uu.se för att reservera en plats i grupperna, eller för att ställa frågor. I väntan på en plats kan du få enskilda samtal för sorgebearbetning.

Länk till 1177 - Om sorg när någon dött