Vi på Universitetskyrkan finns till för studenter och personal vid UU och SLU. Hos oss kan du boka kostnadsfria individuella samtal. Vi har tystnadsplikt och finns här för att prata om livets små och stora frågor, till exempel om vägval, relationer, tro och tvivel.

Att plugga är jätteroligt. Man träffar nya människor, lär sig nya saker, får nya tankar om saker och ting. Men det kan också vara en tuff tid, och ibland kan bägaren rinna över. Att må dåligt, känna ångest eller stress, prestationsångest är alltför vanligt hos studenter. Då kan det vara skönt att få prata av sig hos någon som kanske inte är vän eller familj. Någon som lyssnar med ett öppet hjärta och inte dömer.

Hos oss kan du boka individuella samtal, antingen face-to-face, tidigalt, på telefon eller på en walk-and-talk.

Vi tror oss inte ha facit till livet men vi är övertygade om att allt är pratbart!

Vill du komma i kontakt med en specifik person? Telefonnummer och e-postadresser finner du under kontakt.

Alla är välkomna att söka stöd hos oss, oavsett religion och livsåskådning. Söker du en specifikt muslimsk själavårdare, kontakta Leyla Avzel (länk kommer). Söker du själavårdare från andra religioner, kolla in fliken övrigt stöd.

våra olika samtalsformer

Fysiskt, i vårt samtalsrum

När du bokar ett samtal ansikte mot ansikte kommer du till vårt kontor, som vi delar med Studenthälsan och Uppsala Studentkår, på Övre Slottsgatan 7. Där har vi ett mysigt samtalsrum där man kan tala ostört. Vi finns på första våningen, där du ringer på ringklockan med texten "Universitetskyrkan".

Walk-and-talk

En walk-and-talk är en metod som tillåter att man både pratar och promenerar samtidigt. Rörelse och frisk luft ger nya friska tankar – och gör oss mer avspända. Förändringar i omgivningen kan också hjälpa att få nya perspektiv mentalt. Ibland kan det också vara lite lättare att få fram det man vill ha sagt när man rör på sig, istället för att sitta mittemot någon.

En walk-and-talk kan ta allt ifrån en halvtimme till en timme.

SMS/Chatt

Ibland kan det kännas lättare att skriva än att prata. Om du vill sms:a finns det möjlighet att göra det, och specificerar vi detaljerna när du kontaktar oss.

Telefonsamtal

Om du inte har möjlighet att fysiskt komma till våra lokaler, eller känner att det är lättare att prata i telefon än irl, kan du boka ett telefonsamtal.

Elefanten i rummet

Kanske dyker den där elefanten upp i ditt rum då och då, och tar utrymme och energi som du behöver till annat.

Elefanten i rummet är skapad för Universitetskyrkan Uppsala av illustratören Marie Tillman Den är en metafor för de “sanningar" många av oss säger till oss själva – ord som vi nog aldrig skulle använda om någon annan. Att elefanten får ta så mycket plats kan vara för att vi inte ser den, eller för att vi inte riktigt vet vad vi ska göra med den. Då kan det vara bra att ha någon att prata med. Kanske kan elefanten i rummet krympa lite då.