Universitetskyrkan finns till för studenter och personal vid Uppsala Universitet och SLU som en särskild resurs med kunskap i krisstöd och avlastande samtal enskilt eller i vår sorggrupp. Samtalen är kostnadsfria och vi har tystnadsplikt.

Vi samarbetar med universitetens personal, Studenthälsan, studentkårer, studentföreningar och nationer vid krissituationer. Vi kan också erbjuda/finnas tillgängliga för medverkan i undervisning inom områden som rör krishantering, som t.ex. utbildningar för ansvariga för insparker och reccemottagningar.

Universitetskyrkan Uppsala, Övre Slottsgatan 7, 1 tr. Telefon 018-430 37 06. Hos Universitetskyrkan finns representanter för Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan.

Studenthälsans mottagning, Övre Slottsgatan 7, 2 tr. På Studenthälsans mottagning arbetar kuratorer, psykologer.

För sjukvårdsrådgivning
1177 kan du få svar på frågor så som: liv, hälsa och olyckor. Ring 1177 för att komma i kontakt med en sjuksköterska per telefon. Samtalet är kostnadsfritt.

Vid AKUTA situationer RING 112 för att nå Akutmottagningar, ambulans, brandkår, polis, jourhavande präst och giftinformation.